CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, February 11, 2009

KETAHUI kesan emosi sewaktu hamil terhadap perkembangan fizikal dan mental anak


GEMBIRA KETIKA HAMIL



BANYAK kajian telah dibuat mengenai hubungan emosi antara ibu hamil dengan anak yang dikandungnya. Selain perkembangan fizikal, perkembangan otak bagi anak yang bakal dilahirkan juga sama penting. Maka, jika inginkan zuriat yang sihat dan cerdas otaknya, latihan dan emosi si ibu perlu dijaga dahulu.
Sepanjang tempoh kehamilan, bakal ibu disarankan untuk mengelakkan perasaan negatif seperti bersedih, takut, terkejut atau bermuram. Sebaliknya, kegembiraan yang diperolehi hasil daripada hubungan positif bersama suami, keluarga, dan teman-teman membantu reaksi kimia yang bagus untuk bayi.
EMOSI para ibu hamil mempunyai hubungan secara langsung dengan perkembangan sihat bayi yang dikandungnya.
Selain mendengar muzik yang menenangkan, ibu hamil turut disyorkan untuk melibatkan diri dengan latihan kecerdasan otak seperti membaca, menyelesaikan teka silang kata, menjawab latihan matematik dan menonton dokumentari. Bersenam serta mendekatkan diri dengan ilmu agama juga mampu meningkatkan kekuatan spiritual.
Amalan pemakanan sihat juga penting. Pengambilan ikan yang dihidang tanpa kepala, bijirin, kekacang seperti badam dan sayur-sayuran boleh membuatkan khasiat yang baik ‘dikongsi’ antara ibu dengan bayi dalam kandungan.

0 bebelan: