CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 10, 2009

TIPS UNTUK SIHAT

INFO:
Tip Memilih Makanan Yang Betul

#Minum sepuluh gelas air sehari supaya kulit sihat dan lembap. Airjuga bertindak sebagai bahan membantu tubuh mengepam keluar toksikdalam badan.

#Jauhi snek dan makanan segera yang sememangnya sedap keranakandungan sodium yang tinggi di dalamnya. Namun, jika diambil dalamjumlah yang banyak, unsur kimia dalam makanan berkenaan akanmenjadi racun yang boleh mengganggu organ tubuh.

#Lebihkan pengambilan protein yang bukan berasaskan haiwanmisalnya kacang soya. Protein dari haiwan tidak baik kerana ialemak tepu dan tinggi kolesterol.

#Awas dengan susu atau produk tenusu kerana bagi mereka yangberkulit sensitif, produk tenusu dipercayai berpotensi tinggimenghasilkan mukus yang memberi reaksi alergi. Semakin meningkatusia, tubuh kehilangan enzim penting yang boleh memecahkan guladalam susu atau produk tenusu. Gantikan dengan yogurt rendah lemakkerana ia mengandungi bakteria baik yang berupaya menyerap nutriendengan baik.

#Jangan kedekut untuk membeli sistem penapis air yang berkualiti.Air yang bersih boleh merangsang awet muda.

# Anda penggemar kopi? Tahukah anda minuman seperti kopi atau apasaja yang berkafein sebenarnya bersifat toksik kepada badan? Iamenyebabkan pengoksidaan kulit menjadikannya cepat berkedut.

#Jika anda mengimpikan berat badan ideal, jauhkan makananberasaskan lemak tepu, berprotein tinggi dan mengandungi kolesteroldalam diet anda.

# Cuba makanan berasaskan karbohidrat kompleks. Ia bukan sajamengekalkan aras gula dalam darah tapi turut memanjangkan hayatalteri anda.

0 bebelan: